Vanaf 12 februari tot eind september kan u in Faculty Club de tentoonstelling “Flat Space” bewonderen van kunstenaar Thomas Lefevre. Hij richt zich op de vraag hoe ruimte of een ruimtelijke ervaring kan worden afgebeeld. Hij zoekt alternatieven voor het lineaire perspectief, dat dominant is binnen de Westerse schilderkunsttraditie.
Om de tentoonstelling in schoonheid af te sluiten organiseert Faculty Club i.s.m. Thomas Lefevre een finissage op zondag 1 oktober 2023. Hij zal u tussen 13 en 15 uur ontvangen en uitleg verschaffen over zijn prachtige werken. Inschrijven voor de finissage kan u doen door het formulier hiernaast in te vullen.
De Belgische kunstenaar Thomas Lefevre (°1998) behaalde zijn masterdiploma rechten aan de KU Leuven, waar hij momenteel een doctoraat voorbereidt over het internationale bruikleenverkeer van cultuurgoederen voor tijdelijke tentoonstellingen. In combinatie met zijn rechtenstudie, verdiepte hij zich al schilderend in de geschiedenis en technieken van de beeldende kunst, na een opleiding in het deeltijds kunstonderwijs. Van september 2021 tot november 2022 was hij resident in BAC ART LAB, een werkplaats voor hedendaagse kunst aan KU Leuven. Het resultaat van die periode stelt hij tentoon in de Faculty Club, in dialoog met vroegere werken.
Hoe kijken we? Naar wat kijken we? En, hoe brengen we beide fenomenen in beeld? Thomas stelt zich die vragen terwijl hij schildert en experimenteert. Waar hij aanvankelijk in lijntekeningen het ‘minimum’ van representatie onderzocht, richt zijn recenter werk zich op de vraag hoe ruimte of een ruimtelijke ervaring kan worden afgebeeld. Hij zoekt alternatieven voor het lineaire perspectief, dat dominant is binnen de Westerse schilderkunsttraditie. Het lineaire perspectief creëert enkel een illusie van diepte, waarbij de hele ruimte wordt ‘vastgenageld’ binnen een strak kader. Door middel van precieze compositorische operaties, associaties en combinaties van abstracte en figuratieve vormen tracht Thomas daarentegen een ruimtelijke ervaring te bereiken waarbij het schilderij uit haar kader lijkt te willen breken.