Tentoonstelling ‘ik spiegel, jij spiegel’

Vanaf 13 oktober 2023 tot eind mei 2024 kan u in Faculty Club de tentoonstelling “ik spiegel, jij spiegel” bewonderen van kunstenaar Steven Baelen.

De kunstenaar en zijn werk

In het werk van Steven Baelen (°1981) neemt het tekenen naar zijn directe omgeving een centrale plaats in. Wanneer hij een tekening maakt, dan noteert hij alles wat hij ziet. De tekening als notitie! De wereld hoe hij die ervaart tijdens het tekenen bevat geen compressie. Er is geen hiërarchie, alles is even belangrijk. Hierdoor krijgen de notities, meestal in reeksen, een heel eigen karakter, onhoudbaar in hun complexiteit aan lijnen. Notities als autonome tekeningen, maar evengoed zijn het ‘mogelijke modellen’ die de aanzet kunnen vormen voor andere tekeningen zoals “14.07.17” en “09.02.10” die hier voor het eerst, naast een selectie uit zijn notities, worden samengebracht voor de tentoonstelling, “Ik spiegel, jij spiegel”.

Tekenen, haast noterend, daar in de beslotenheid van de (woon)kamer. Ik spiegel, jij spiegel, daar wil deze tentoonstelling zijn, zinderend tussen ik en jij, jij en ik, tekenend op zoek hoe tekenen kan zijn wat het is in de herhaling van het dagelijks licht. Echter, al snel dringen er zich keuzes op, noterend, ook de drager, het papier, heeft haar eigen logica en realiteit. Hoe meer lijnen er binnen de gecreëerde realiteit op het blad verschijnen, hoe meer informatie er uit de realiteit achterwege gelaten wordt. Leegte! Telkens opnieuw voor het eerst aftekenend optekenen, haast een dialoog, in reeksen maar ook in nieuwe tekeningen. Vuil maar ook fris, gelaagd maar ook onaf, soms ook kleur maar vooral een overdaad aan donker grafiet, overgedetermineerd – onhoudbaar – het dagelijks licht.

Interesse voor een bezoek?

Wenst u de kunstwerken te bewonderen? Het is mogelijk een in samenspraak met de kunstenaar een persoonlijke rondleiding in te plannen. Bij interesse kan u contact opnemen met Steven Baelen via baelen.steven@telenet.be of 0499 32 73 74.

Op deze website kan u alvast een kijkje nemen: www.stevenbaelen.com – Kunstwerken Steven Baelen